شهید رحمان فروزنده

زندگی نامه

شهید رحمان فروزنده

شهید رحمان فروزنده در سال ١٣٤٢ در شهر زنجان متولد شد و در آغوش گرم خانواده رشد کرد. او مدارج تحصیلی را یکی پس از دیگری سپری کرد. ١٦ ساله بود که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و او نیز چون جوانان دیگر به صف یاران و عاشقان خمینی کبیر شتافت.

در سال ١٣٥٩ برای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی به سپاه پیوست و پس از چندی در سال ١٣٦٠ وارد ارتش شد و در طول هشت سال جنگ تحمیلی بارها و بارها در عملیات مختلف حضور داشت. او مدت ١٣٨ ماه در جبهه‌های حق علیه باطل در عملیات‌های والفجر٨، محرم، کربلای٦، نصر٦، مرصاد و عملیات پدافندی فکه حضور داشت و بارها مجروح شد و به مقام شامخ جانبازی نایل آمد.

فروزنده، با شایستگی مراتب فرماندهی گروهان و گردان را در دوران دفاع‌مقدس در لشکرهای ١٦ زرهی قزوین و ٧٧ پیاده خراسان، فرماندهی تیپ ٤٥ تکاور و جانشینی لشکر ٧٧ پیروز ثامن‌الائمه خراسان را طی کرد.

او در سال ١٣٨٨ به خاطر رشادت‌ها و توفیقات متعدد و شایستگی‌های علمی و عملیاتی به فرماندهی لشکر ٢١ حمزه سیدالشهدا آذربایجان منصوب شد.

امیر سرتیپ جانباز دکتر رحمان فروزنده، پس از حضور موفق یگان تحت امرش در رزمایش بزرگ نیروی زمینی ارتش، در تاریخ ٢١ آذرماه ١٣٨٩ به همراه یکی از هم‌رزمانش (سروان حسن اوردیخانی) بر اثر واژگونی خودرو در منطقه جنوب کشور در حالی که ٤٨ سال داشت، به درجه رفیع شهادت نایل آمد و به جمع یاران شهیدش شتافت. پیکر پاک او در گلزار شهدای زنجان آرام گرفت.

خاطره ای از زبان علی اکبر پورجمشیدیان

در یک دوره آموزشی، نارنجکی به زعم اینکه آموزشی و دودزا است پرتاب می شود که شهید فروزنده تا متوجه این اشتباه دوستان در آتش زا بودن نارنجک می شود، بلافاصله آن را برای جلوگیری از صدمه دیگران مهار می کند و همین امر سبب سوختن دستانش می شود که این امر گوشه ای از فداکاری و جانفشانی وی را به نمایش می گذارد.