شهید رسول عبادت

شهید رسول عبادت در مهر ماه ۱۳۲۴ مصادف با میلاد حضرت رسول اکرم (ص) چشم به جهان گشود. در سن پنج سالگی، پدر او را با قرآن و آموزه های دینی آشنا ساخت، به گونه ای که هنگام ورود به دبستان نمازش را می خواند. پس از پایان دوره دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم ریاضی از دبیرستان، برای شرکت در کنکور ورودی دانشکده افسری راهی تهران شد. او پس از موفقیت در کنکور ورودی دانشکده افسری در سال ۱۳۴۳ وارد دانشکده افسری شد. پس از طی دوره مقدماتی در شیراز به عنوان فرمانده دسته سوم گروهان سوم گردان ۹۲ تیپ هوابرد منصوب شد. در همه عمر با برکتش فعالیت های ورزشی خود را ادامه می داد و در سال ۱۳۵۱ در مسابقات تیراندازی کشورهای عضو پیمان «سنتو» موفق به کسب مقام اول شد. در ادامه همین فعالیت ها به محض بازگشت از مسابقات، در دوره نهم چتربازی تیپ ۵۵ شرکت کرد و با انجام ۹۰ پرش این دوره را به طور کامل به پایان رسانید.
در سال ۱۳۵۳ دانشکده افسری طی بخشنامه ای اعلام کرد برای بالا بردن سطح آموزش دانشجویان و همچنین تقویت مدیریت، در دانشکده افسری نیاز به چند افسر مدیر و ورزیده دارد که با توجه به سطح علمی بالا و مدیریت صحیح شهید عبادت، فرمانده تیپ هوابرد وی را معرفی کرد و به این ترتیب به دانشکده افسری منتقل شد و در سمت فرمانده گروهان چهارم از گردان پنجم تیپ دانشجویان مشغول خدمت شد.
در سال ۱۳۵۷ برای طی دوره عالی به آمریکا اعزام شد. با پیروزی انقلاب، دولتمردان آمریکا سعی می کنند او را به اقامت در آمریکا راضی کنند که با مخالفت شدید وی مواجه می شوند. او در سال ۱۳۵۸ به ایران باز می گردد. پس از ورودش به ایران از طریق ستاد نیروی زمینی به دانشکده پیاده شیراز منتقل و در آنجا با سمت استادی مشغول انجام وظیفه می شود. با شروع غائله کردستان به صفوف مقدم رزمندگان اسلام می پیوندد و در مبارزه علیه ضدانقلاب شرکت می کند. در همین زمان فرماندهی گردان ۱۱۲ لشکر ۲۸ سنندج به ایشان واگذار می شود.
در عملیاتی در ارتفاعات قوچ سلطان شهید عبادت، پیشاپیش نیروهای خودی حرکت می کرد که ناگهان مورد اصابت تیر یکی از مزدوران قرار می گیرد و از ناحیه شکم و طحال مجروح می گردد و به علت خونریزی داخلی به فیض شهادت می رسد.

اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مریوان
به مناسبت شهادت سرگرد عبادت

سرگرد رسول عبادت نمونه بارزی از ایمان و اعتقاد راسخ بر حقانیت اسلام بود و برای رسیدن به وصال معشوق شهد شیرین شهادت را نوشید. انسانی آزاده، پاک سیرت و با تقوا که بهتر است وصفش را از زبان برادران هم رزمش در بخش عقیدتی سیاسی پادگان مریوان بشنوید: بیشتر وقت ها به سنگرها سرکشی می کرد و هرگز دست خالی به سنگرها نمی رفت. سعی می کرد به هر نحو که شده مایحتاج و یا وسیله ای را با دست خودش به سنگرها ببرد و بچه ها را دلگرم کند. از لحاظ فکری خط راستین اسلام و امام خمینی را دنبال می نمود. برای چندین نوبت در مسجد پادگان کلاس قرآن تشکیل داده که شخصا تدریس آن را به عهده داشت. در سفارش به نماز و عبادت و دعا معروف بود. ایمانش آگاهانه و محکم بود…