شهید غلامرضا مخبری

زندگی نامه

شهید غلامرضا مخبری

شهید مخبری در سال ١٣٢٤ در قوچان متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به پایان رساند. سپس در سال ١٣٣٤ با ورود به دانشکده افسری تحصیلات خود را در تهران دنبال کرد. در سال ١٣٤٦ با درجه ستواندومی فارغ التحصیل شد و برای گذراندن دوره مقدماتی عازم شیراز شد. بعد از گذراندن دوره مقدماتی به لشکر ١٦ قزوین تیپ زنجان منتقل شد. سپس وی در سال ١٣٥٧ در شیراز دوره عالی را هم گذراند و دوباره به یگان خدمتی خود بازگشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ١٣٥٨ به عنوان فرمانده یکی از یگان های اعزامی از لشکر ١٦ به کردستان اعزام گردید تا غائله خودفروختگان کرد را به کمک دیگر همرزمان فرو بنشاند. با آغاز شروع جنگ تحمیلی شهید مخبری به عنوان فرمانده گردان ١٢٥ پیاده مکانیزه تیپ دوم لشکر ١٦ عازم منطقه دهلاویه خوزستان شد و در خط پدافندی قرار گرفت.

از خصوصیات بارز ایشان نظم و دانش نظامی عالی در عین داشتن عشق و ایثار بود. در آبان سال ١٣٦٠ در منطقه عملیاتی کرخه جهت آزادسازی بستان (عملیات طریق القدس) رشادت و هوشمندی و اعتماد به نفس شهید مخبری باعث شد تا پل سابله که به عنوان خط پدافندی دشمن و غیر قابل شکستن بود، شکسته شود و نوید پیروزی بزرگی برای رزمندگان اسلام باشد. به واسطه فداکاری در این عملیات از دست شهید صیاد شیرازی به درجه سرهنگ دومی مفتخر شد و با عنوان معاون فرماندهی تیپ یکم لشکر ٢٨ منصوب و به کردستان اعزام شد که وسعت منطقه تحت نظارت شهید مخبری حدود ٦٠ کیلومتر بود که ایشان دائما این مسیر را مورد بررسی خویش قرار می داد. سرانجام در روز١١ /١٠/ ١٣٦١و در یکی از این بازدیدها به هنگام بازگشت و در منطقه دارساوین خودروی ایشان به همراه دو دستگاه خودروی دیگر به کمین ضدانقلاب خورد و غلامرضا مخبری به شهادت رسید.

خاطره‌ای از شهید

خطی که قرار بود توسط پیشتازان سپاه شکسته شود، متاسفانه تا صبح شکسته نشد. علتش حضور چند تانک استتار شده دشمن بود که اجازه عبور از پل سابله را نمی‌داد. شهید مخبری با بی‌سیم تماس گرفت و گفت: خط شکسته نشده و ما همین‌طور زیر آتش منتظر هستیم، چه کار کنیم؟ گفتم چه کاری می‌توانی بکنی؟ گفت: اگر تلفات را قبول کنید، من ابتکاری به خرج می‌دهم. قبول کردم چون خط باید شکسته می‌شد. شهید نیاکی تلفنی به من گفت: لشکر ٩٢ زرهی به خطر افتاده است. چون تیپ ١٢ عراق روی رودخانه پلی احداث و خط ارتباطی خود را با یگان‌های دیگر حفظ کرده است. به ایشان گفتم خط را با کمک مخبری خواهم شکست. شهید مخبری چند نفربر داشت. اولی را از خط عبور داد اما توسط دشمن منهدم شد. دومی و سومی هم به همین صورت منهدم شد. تا اینکه چهارمین نفربر توانست از خط عبور کند و خط را بشکند. با فتح پل سابله تیپ ١٢ زرهی دشمن کاملا منهدم شد.