شهید فریدون ذوالفقاری

فریدون ذوالفقاری

فریدون ذوالفقاری در سال ۱۳۲۴ در خانواده ای نظامی در تهران دیده به جهان گشود. همزمان با کسب مدرک دیپلم در سن ۱۷ سالگی، برای ادامه تحصیل به اتریش و آلمان رفت و بعد از آن برای فراگیری زبان انگلیسی عازم انگلستان شد سپس در یکی از دانشگاه های اتریش پذیرفته شد و توانست در کنار تحصیل رشته فنی به سه زبان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی تسلط یابد. پس از اتمام تحصیل در اتریش، در ۲۳ سالگی به ایران بازگشت و برحسب علاقه به رشته خلبانی، وارد دانشکده افسری شد و در مدت هشت ماه با رتبه خوبی، این دوره را پشت سر گذاشت. پس از طی دوره آموزش های مقدماتی آکادمی و پروازی، برای ادامه تحصیل به آمریکا اعزام شد.
در آمریکا دوره تکمیلی آکادمی و پرواز با هواپیماهای جت آموزشی تی -۳۷ و جت مافوق صوت تی-۳۸ را گذراند و به ایران مراجعت کرد. در سال ۱۳۴۸ برای طی دوره پرواز شکاری تاکتیکی هواپیمای اف-۵ در پایگاه یکم شکاری در مهرآباد تهران برگزیده شد و بلافاصله برای ادامه دوره به پایگاه هوایی دزفول منتقل شد. پس از طی دوره، به عنوان خلبان شکاری تاکتیکی اف-۵، به اسکادران ۴۲ شکاری بمب افکن در دزفول منتقل و چندی بعد برای پرواز با هواپیماهای آر اف ۵ که یک نوع شکاری شناسایی تاکتیکی مافوق صوت بود، به پایگاه یکم شکاری در مهرآباد تهران اعزام شد. چیزی نگذشت که برای طی دوره آموزشی شکاری تاکتیکی فانتوم برگزیده شد. وی جزو خلبانان باهوشی به شمار می رفت که برای گذراندن دوره پیشرفته هواپیمای شناسایی فانتوم «آر. اف ۴-ای» دوباره به آمریکا اعزام شد.
او در آغاز جنگ عراق علیه ایران، به عنوان فرمانده اسکادران شکاری شناسایی فانتوم در مهرآباد خدمت می کرد. بخش اعظم عکس های تاکتیکی از فعالیت های نیروهای دشمن در خوزستان توسط این خلبان شهید گرفته شده است. شهید ذوالفقاری از آغاز جنگ تحمیلی در اغلب مأموریت های حساس شناسایی به صورت داوطلبانه شرکت می کرد. از شاهکارهای عملیات جنگی او علیه اهداف راهبردی در خاک عراق، گرفتن عکس از مجلس الوطنی عراق و کاخ ریاست جمهوری در بغداد است.
در بین خلبانان گردان شناسایی، بیشترین آمار پرواز به بغداد متعلق به شهید ذوالفقاری است. جالب اینجاست که در پروازهایش به بغداد برای عکس برداری، مکرر از روی پایگاه هوایی الرشید که آن زمان یکی از سنگین ترین پدافندهای هوایی جهان را داشت رد می شد، اما یک گلوله هم به جنگنده اش اصابت نکرد.

آخرین پرواز شهید

فریدون برای آخرین بار، به منظور شناسایی به سوی عراق پرواز می کند. مرسوم این است که چهار هواپیما برای اسکورت هواپیمای شناسایی همراه شوند، اما آن روز یعنی ۱۰ خرداد ۱۳۶۵، فریدون فقط با دو هواپیمای اسکورت به مأموریت خود ادامه می دهد. دشمن که در صدد بود هواپیمای شناسایی را شکار کند، با چهار هواپیمای نظامی به تعقیب هواپیمای او می رود و بعد از تعقیب و گریز بسیار، دو موشک در حوالی جزیره مجنون به هواپیمای شناسایی که فریدون خلبان آن بود، اصابت می کند و سرانجام کبوتر سبک بال آسمان ایران به آرامش ابدی می رسد.