شهید محمدحسن شریف قنوتی

محمد حسن شریف قنوتی

شیخ محمد حسن شریف قنوتی، که بعدها به ویژه در روزهای آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به «شیخ شریف» شهرت یافت، در ۳ تیر ۱۳۱۳ در روستای قصبه، از توابع اروندرود آبادان، در خانواده ای روحانی و متدین چشم به جهان گشود. در ۱۳۳۷ در حوزه علمیه بروجرد دوره سطح و بخشی از خارج را به پایان رساند، سپس برای تکمیل تحصیلات حوزوی وارد حوزه علمیه قم شد و محضر درس آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی و نیز امام خمینی را درک کرد و تا مرتبه اجتهاد پیش رفت.
وی مبارزات سیاسی خود را از زمان فعالیت فدائیان اسلام آغاز کرد و همکاری های اندکی با آن گروه، به ویژه شهید نواب صفوی داشت. با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی در ۱۳۴۲ فعالیت های سیاسی وی شدت بیشتری یافت.او با وجود جو خفقان حاکم در زمان پهلوی، در مساجد به سخنرانی و افشاگری می پرداخت، آشکارا از امام خمینی دفاع و اعلامیه ها و رساله ایشان را با یاری دیگر همرزمانش در بین مردم توزیع می کرد. وی پس از مدتی به عنوان نماینده حضرت امام خمینی در اردکان و حومه برگزیده شد..
محمدحسن شریف قنونی در سال ۱۳۵۵ خانواده اش را به بروجرد انتقال داد و خود با استفاده از نام مستعار «شریف طبع» فعالیت های سیاسی اش را ادامه داد. با اوج گیری مبارزات، وی به مسجدسلیمان رفت تا راحت تر به فعالیت هایش ادامه دهد. ساواک وی را دستگیر کرد و در نهایت در دی ماه ۱۳۵۷ از زندان اهواز رهایی یافت و به بروجرد بازگشت.
با آغاز جنگ تحمیلی، ابتدا برای اولین بار ستاد کمک رسانی به مناطق جنگی جنوب و غرب کشور را در بروجرد به راه انداخت در اواسط مهر به همراه تشکلی از جوانان بروجرد به خرمشهر رفت و خود لباس رزم پوشید و با تشکیل گروه های چریکی الله اکبر و گروهان های مقاومت، خرمشهر را برای چندمین بار از خطر سقوط حتمی نجات داد.
شیخ شریف علاوه بر فرماندهی برخی از محورها در خرمشهر و هدایت نیروهای مسئولیت تأمین مهمات نیروها را هم عهده دار بود. در ۲۴ مهر ۱۳۵۹، وی به هنگام رساندن مهمات به یکی از نقاط درگیری در خیابان چهل متری خرمشهر، به مقر عوامل بعثی وارد شد. نیروهای بعثی با مشاهده وانت حامل شریف قنوتی، برای از بین بردن او به سرعت دست به کار شدند و وانت مزبور را زیر رگبار گلوله بستند. شیخ را بر اثر اصابت گلوله به آرنج ها و زانوها و گردن از پای درآوردند. وقتی شیخ شریف روی زمین افتاد، آنان خود را به او نزدیک کردند و با استفاده از سر نیزه فرق سرش را شکافتند.

نامه حضرت امام خمینی (ره) به شهید

بسمه تعالی. خدمت ذی شرافت جناب مستطاب حجت الاسلام آقای آقا شیخ محمد حسن شریف قنوتی دامت برکاته. به عرض می رساند مرقومه شریفه و مبلغ یکصد و سی و پنج تومان وجه ارسالی توسط بانک صادرات واصل گردید و قبض رسید همان طور که مرقوم فرموده بودید صادر، جوفاً ارسال گردید. از خدای متعال دوام توفیقات آن جناب را در ترویج شریعت مقدسه و اعلای کلمه طیبه اسلام خواستار و ملتمس دعا هستم..