شهید محمد حق شناس

شهید محمد حق‌شناس

شهید محمد حق‌شناس در٢٣تیر ماه ١٣٢٧ در تهران به دنیا آمد. دوران کودکی، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تا اخذ دیپلم در تهران سپری کرد. وی پس از اخذ دیپلم در سال ١٣٤٥ به استخدام نیروی هوایی درآمد. آموزش‌های نظامی و مقدماتی زمینی پرواز با هواپیمای پاپ را در ایران گذراند و برای ادامه تحصیل به آمریکا اعزام شد. تحصیلاتش را در آمریکا با آموزش زبان انگلیسی تا اخذ دیپلم و پرواز با هواپیمای تی-٦، تی-٤١، تی-٣٧ و تی-٣٨ با گذراندن ٣٥٠ ساعت پرواز به پایان رساند و با اخذ وینگ خلبانی و ارتقا به درجه ستوان دومی به ایران بازگشت.

در ایران، خلبان هواپیمای اف-٥ شد و به عنوان خلبان شکاری تاکتیکی با آن پرواز کرد. در گردان‌‎های پروازی ضمن انجام پروازهای تاکتیکی، مسئولیت‌های مختلف را تجربه کرد تا آمادگی پذیرش مسئولیت‌های سنگین‌تر را کسب کند. محمد حق‌شناس به عنوان معلم خلبان و در سمت افسر عملیات گردان ٤١ شکاری دزفول، انجام وظیفه کرد. با شروع جنگ تحمیلی، او اولین نفری بود که در دسته‌های پروازی عملیات جنگی حضور یافت.

جدیت وی در انجام مسئولیت‌های محوله، چندین مورد تشویقی، ٢٤ ماه ارشدیت و اعطای نشان درجه ٢ فتح را برای او به ثبت رسانید که نشانگر فعالیت شایان توجه او در دوران دفاع‌مقدس است. محمد حق‎شناس در تاریخ ١٣٦٢/١٢/١٦ در حین انجام عملیاتی در جزیره مجنون به شهادت رسید.

از جمله مسئولیت‌های مختلف این شهید می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • خلبان شکاری تاکتیکی گردان ٣٣ با درجه ستوان دومی
  • فرمانده گروه سوم گردان ٤٢ شکاری تاکتیکی با درجه سروانی (پایگاه چهارم شکاری)
  • معلم خلبان گروه یکم گردان ٤٢ شکاری تاکتیکی معاونت عملیاتی پایگاه چهارم شکاری با درجه ستوانی
  • رئیس قسمت ارزیابی و یکنواختی معاونت عملیات پایگاه چهارم شکاری
  • افسر عملیات گردان ٤١ شکاری با درجه سرگردی
  • رئیس دایره موشک‌های مدیریت نظارت معاونت طرح و برنامه نهاجا با درجه سرهنگ دومی
  • رئیس ستاد عملیات جنوب
  • مدیریت عملیات معاونت عملیاتی ستاد نهاجا با درجه سرهنگی

خاطره ای از شهید

در سال ١٣٦٠، زمانی که وی مسئولیت ستاد عملیات جنوب را برعهده داشت، در شرایطی، فرمانده سپاه پاسداران نیاز می‌بیند ظرف حدود دو ساعت شرایط جبهه‌ها را حضوری به عرض حضرت امام خمینی (ره) برساند و کسب تکلیف کند. عملی شدن این کار از دشت خوزستان تا تهران، ظرف این مدت کوتاه، امکان‌پذیر نبوده و شهید حق‌شناس این مشکل را با انتقال فرمانده سپاه در کابین عقب هواپیمای شکاری به تهران و بالعکس حل می‌کند.