شهید محمد طرحچی طوسی

محمد طرحچی طوسی

شهید محمد طرحچی طوسی در سال ۱۳۳۴ در مشهد مقدس و در خانواده ای مذهبی و محروم به دنیا آمد. مدت زیادی از تولدش نگذشته بود که مادرش را از دست داد. او دوران تحصیل ابتدایی و راهنمایی را با جدیت پشت سر گذاشت. محمد بعد از اخذ دیپلم و قبول شدن در آزمون سراسری در رشته مکانیک، رهسپار تهران و وارد دانشگاه پلی تکنیک (امیر کبیر کنونی) شد. او پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی مکانیک به طرف جنوب رهسپار شد.
محمد که مانند همه همرزمانش در پیروزی انقلاب و سقوط رژیم شاهنشاهی نقش ارزشمندی ایفا کرده بود بعد از انقلاب خود را وقف خدمت به مردم و انقلاب کرد.
شهید طرحچی پس از پیروزی انقلاب و با تشکیل جهاد سازندگی به کسوت جهادگران در آمد و با آغاز جنگ تحمیلی، با حضور در خطوط مقدم نبرد به خیل مدافعان اسلام پیوست. این شهید در معیت دیگر همرزمانش؛ شهید ساجدی، شهید رضوی و سایر جهادگران با طراحی و احداث جاده های راهبردی نظامی در مناطق جنوب و حضور در عملیات های دارخوین و شکست حصر آبادان و … نقشی اساسی در پیروزی رزمندگان اسلام ایفا کرد.
در ابتدای جنگ تحمیلی در جبهه های جنوب حاضر شد و قسمت اعظم کار مهندسی جبهه را بر عهده گرفت. او بنیانگذار و فرمانده پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی بود و جای جای سرزمین های مقدس غرب و جنوب شاهد تلاش های خستگی ناپذیر او بود.
سرانجام روح بی قرارش در آخرین سفر به جبهه های الله اکبر و در جریان باز پس گیری و فتح شهر مهم و راهبردی بستان، هنگامی که مشغول راز و نیاز و اقامه نماز بود با اصابت موشک دشمن بعثی به لقاءالله پیوست.

خاطره ای از شهید

روزی با مربیگری و هدایت محمد طرحچی به «علم کوه» رفته بودیم و از صخره ای سنگی بالا می رفتیم. یک گروه خارجی هم برای سنگنوردی به «علم کوه» آمده بودند. من می دیدم آنها برای برنامه های خودشان از کارهای آقای طرحچی فیلم و اسلاید تهیه می کنند. به هر حال با اینکه خیلی هم به زبان تسلط نداشتیم، پرسیدیم چه شده که از ایشان این قدر عکس می گیرید؟ چون دانشجو بودیم، به دلیل مبارزات مقداری حساس شده بودیم که نکند عکس ها بعد مشکل امنیتی پیدا کند. گفتند ما این اسلایدها را برای آموزش می خواهیم، چون در ایشان (طرحچی) تبحر خاصی دیده ایم، برای همین پشت سر شما می آییم و هر جا که لازم شد اسلایدی تهیه می کنیم تا برای آموزش افرادمان مورد استفاده قرار دهیم.