شهید منصور وطن پور

زندگی نامه

شهید منصور وطن‌پور

شهید وطن‌پور در سال ١٣١٧ در شهرستان اراک دیده به جهان گشود. تحصیلات را تا اخذ دیپلم به پایان برد و در سال ١٣٣٨ وارد دانشکده افسری شد. دوران سخت آموزش‌های نظامی و فنون رزم و علوم استراتژیک را در مدت سه سال به پایان رساند و با توجه با درجه ستواندومی فارغ‌التحصیل شد.

ستوان وطن‌پور از افسران ممتازی بود که برای آموزش خلبانی بالگرد انتخاب و به آمریکا اعزام گردید. او در دانشکده پرواز آمریکا نیز درخشان ظاهر شد و با دریافت گواهینامه خلبانی به ایران بازگشت و در هوانیروز به پرواز و خدمت پرداخت.

اولین واحد خدمتی او پایگاه هوانیروز کرمانشاه و آخرین یگان، پایگاه آموزش هوانیروز اصفهان بود که بعد از شهادت به اسم خودش پایگاه سرلشکر شهید منصور وطن‌پور نام‌گذاری شد. در این پایگاه شایستگی و لیاقت را به جایی رساند که بعد از افتخار استاد خلبانی با درجه سرهنگ دومی معاون پایگاه شد.

او فرمانده‌ای دانا، انسانی مؤمن، استادی با معلومات و سربازی باغیرت و وظیفه‌شناس بود. کارنامه خلبان وطن‌پور، دریایی از صفات برجسته است. تلاش پرثمر در ایام انقلاب، مأموریت‌های بی‌شمار در جنگ و مردم‌یاری و حسن وظیفه‌شناسی از خصلت‌های بارز او بود که قابل توصیف نمی‌باشند. خلبان وطن‌پور در ایام انقلاب و جنبش‌های مردمی فرمانده گردان تک هوانیروز کرمانشاه با درجه سرگردی بود. وقتی از او می‌خواهند نیروهای گردان خود را جهت مقابله با مردم به شهر گسیل کند، با شجاعت در مقابل دستور دهنده می‌ایستد و می‌گوید: پرسنل گردان من برای روزهای جنگ و مقابله با دشمن برون‌مرزی آموزش دیده‌اند، نه برای جنگ با هموطنانشان. در آغاز جنگ استاد خلبان هوانیروز وطن‌پور فرمانده اولین تیم پروازی بود که شتابان به جبهه پرواز کرد.

او اعتقاد داشت مرگش به صورت طبیعی نخواهد بود. او تا نهمین روز جنگ در مقابل تانک‌ها و نیروهای تا دندان مسلح دشمن ایستاد و پیشروی آنها را در پل کرخه سد کرد. بعد از انهدام یک پل حیاتی، در تاریخ ١٣٥٩/٧/٩ هنگام بازگشت از ماموریت در یک سانحه هوایی در اهواز به شهادت رسید.