شهید عسکر محتاج

عسکر محتاج

شهید عسکر محتاج در سال ۱۳۴۳ به خدمت نیروی دریایی درآمد. دوره دانشکده افسری دریایی و خلبانی هلیکوپتر را در سه سال آموزش به طرز شایسته‌ای گذراند به طوری که به مرحله استادی خلبانی رسید.

ناخدا محتاج از افسران شایسته و به نام نیروی دریایی بود. او با تقویت نیروی ایمان و تاکتیک نظامی و بالاخره دریافتی که از انقلاب اسلامی ایران پیدا کرده بود عازم جبهه جنگ شد و حماسه‌های ماندگار از خود به یادگار گذاشت.

از خصوصیات شهید والامقام محتاج، می‌توان به ساده زیستی، کم توقعی و خوش رفتاری او با اعضای خانواده و همکارانش اشاره کرد. در خاطرات همرزمان و دوستان او آمده است که شهید محتاج در زمان شاه به هیچ وجه در مهمانی‌های طاغوت شرکت نمی‌کرد و یکبار هم به خاطر بی‌احترامی به بازدید اشرف خواهر شاه به بازداشتگاه فرستاده شد.
اما دریغ که بارقه‌های شجاعت و رشادت‌های شهید خلبان محتاج در همان روزهای آغاز جنگ تحمیلی به خاموشی گرایید و او در ٣١ شهریور ماه ١٣٥٩ در هنگام انجام ماموریت با بالگرد خود بین خرمشهر و آبادان به دیدار حق شتافت و به ملکوت اعلی پیوست.

دست نوشته فرزند شهید

در دست نوشته های پسرش پاشا در ۹ سالگی آمده است: «پدر من به جنگ رفته و دو ناوچه و یک فانتوم زده است و پدرم و چندین هزار نفر دیگر شهید شده اند و من خوشحال هستم که پدر من یک قهرمان بوده است و امیدوار هستم که ارتش کشور ما که همگی قهرمان هستند، هر چه زودتر این عراق تجاوزگر را شکست بدهد و ما را از دست آمریکای جهانخوار نجات بدهد و دیگر هیچ کشوری به ما تجاوز نکند و ما یک ایران آزاد و مستقل داشته باشیم.»