شهید فضل الله مهدی زاده محلاتی

در ۱۸ تیر سال ۱۳۰۹ شهر محلات شاهد تولد نوزادی بود که بعدها در زمره عالمان مجاهد و خستگی ناپذیر در آمد. در سال ۱۳۲۴ پس از کسب اجازه از پدر و تحت سرپرستی آیت الله خوانساری شروع به تحصیل در حوزه علمیه قم کرد و شاگردی اساتیدی چون شهید آیت الله صدوقی، شهید آیت الله مطهری، آیت الله بروجردی و … را نمود و درس خارج را در محضر امام راحل (ره) بود. رفت و آمد بسیار نزدیک با شهید مصطفی خمینی داشت. رابطه با امام راحل و آیت الله خوانساری و شهید نواب صفوی و … از او فردی پرشور و حرارت و مبارز تربیت کرده بود. بعد از سال ها مبارزه با رژیم منحوس پهلوی، در ساعت ۱۵ : ۶ دقیقه بعد از ظهر ۲۲ بهمن ناگهان صدایی از ورای رادیوها به گوش رسید: «بسم الله الرحمن الرحیم، این صدای انقلاب اسلامی ایران است…» گوینده این جملات کسی نبود جز شهید محلاتی که توانسته بود به همراه مردم خود را به یکی از ایستگاه های رادیویی برساند. بعد از پیروزی انقلاب شهید محلاتی به واسطه تلاش مستمرش در به ثمر نشاندن نهال نوپای انقلاب مسئولیت های گوناگونی را متقبل شد که شامل: معاونت کمیته مرکزی انقلاب اسلامی که آیت الله مهدوی کنی مأموریت تشکیل کمیته را داشت، نماینده امام و سرپرست صندوق تعاون اصناف، اولین نماینده امام و سرپرست حجاج ایرانی در سال ۱۳۵۸، نماینده امام در شورای عالی حج و اوقاف، اولین دبیر کل جامعه روحانیت مبارز، نماینده مردم محلات در اولین دوره مجلس شورای اسلامی (از جمله اقدامات ارزنده و ماندگار ایشان در مجلس تلاش برای تصویب طرح اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود) شهید محلاتی در خرداد ماه سال ۱۳۵۹ در حکمی از سوی امام خمینی (ره) به نمایندگی ایشان در سپاه منصوب شد.
شهید محلاتی در دوران جنگ تحمیلی مرتب بین تهران و جبهه رفت و آمد داشت و با رفتن به خطوط مقدم جبهه، رزمندگان اسلام را دلگرم می کرد. هنگامی که از ایشان دعوت کرده بودند به حج برود، فرموده بود: «الان منا و عرفات و صفا بیابان های جبهه است.» سرانجام اول اسفند ۱۳۶۴ بر اثر اصابت دو موشک هوا به هوای جنگنده های عراقی به هواپیمای حامل ایشان به همراه بیش از چهل نفر از روحانیون، نمایندگان مجلس و مسئولان فرهنگی کشور به شهادت رسیدند.

خاطره ای از شهید

در زندان قزل قلعه یک جوان کمونیست را به سلول ایشان برده بودند. آن جوان در اثر هم نشینی و صحبت با ایشان اسلام آورد و نماز خوان شد. برادر آن جوان می گفت وقتی او را دیدم که نماز می خواند، تعجب کردم. آن جوان در جریان پیروزی انقلاب شهید شد.