شهید مهدی شاه آبادی

مهدی شاه آبادی

آیت الله مهدی شاه آبادی، در سال ۱۳۰۹ در قم به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۳ برای تحصیل کامل دروس علمیه در دبیرستان مروی تهران ثبت نام کرد و با کسب موفقیت در دروس حوزوی در سال ۱۳۲۷، در سن ۱۸ سالگی ملبس به لباس مقدس روحانیت شد. وی در حین اشتغال به تحصیل حوزوی، دروس جدید (دوره دبیرستان) را نیز می گذراند. وی برای تکمیل دوره های تحصیل علوم حوزوی به قم عزیمت کرد و سطوح عالی حوزه را به اتمام رساند. دروس خارج فقه و اصول را از محضر آیات عظام امام خمینی، بروجردی، گلپایگانی و اراکی تحصیل کرد.
فعالیت سیاسی وی پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شروع شد و این مبارزات با الهام و تبعیت از رهبری های حضرت امام خمینی تا پیروزی نهایی انقلاب اسلامی ادامه یافت. آن بزرگوار چندین مرحله توسط مأموران طاغوت دستگیر شد که از این میان پنج بار اسیر زندان های مخوف رژیم گشت و یک بار هم تبعید شد.
در واپسین لحظات حیات حاکمیت ستم شاهی یعنی پس از آزادی از زندان در سوم بهمن ۱۳۵۷، به همراه عده ای از علما و روحانیون، در دانشگاه تهران تحصن کرد و خواستار بازگشایی فرودگاه برای ورود امام شدند.
ابلاغ و اعلام فرمان امام مبنی بر لغو حکومت نظامی در ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ به مردم نقش دیگر این شهید بود که به همراه شهید مطهری، اقدام کردند و نیز در فعالیت های عملی، خلع سلاح پادگان ها و اماکن نظامی و انتقال سلاح و مهمات به اماکن مخصوص از فعالیت های دیگر او بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت در شکل گیری و راه اندازی کمیته انقلاب اسلامی، تلاش در سنگر هدایت و ارشاد مردم و عضویت در هسته مرکزی جامعه روحانیت مبارز به همراه شهیدان بزرگوار آیت الله مطهری، دکتر بهشتی، دکتر باهنر و دکتر مفتح به عنوان یک عضو فعال، جلوه هایی از تلاش های خستگی ناپذیر او بود.
نمایندگی مردم تهران در دوره اول مجلس، نمایندگی امام در بنیاد مستضعفان از سال ۱۳۵۹، همکاری با اوقاف و امور خیریه، امام جماعت مسجد رستم آباد پیش و پس از انقلاب از جمله برخی مسئولیت های وی در دوران حیات پر برکتش بود.
در طول مدت دفاع و جنگ تحمیلی در فرصت های به دست آمده در جمع رزمندگان اسلام و در کنار آنان در جبهه ها حضور می یافت و امر خطیر نمایندگی، مانع این حضور نمی شد؛ چرا که او با عشق زائد الوصفش بدان مبادرت می کرد. بالاخره در واپسین مرحله ای که آیت الله از مناطق جنگی جنوب بازدید می کرد، در منطقه عملیاتی جزیره مجنون در اثر انفجار و اصابت ترکش شربت شیرین شهادت نوشید و به ملکوت اعلی پیوست. تاریخ شهادتش (۶/ ۲ / ۶۳ ) مصادف بود با شب شهادت امام موسی کاظم (ع).

شهید شاه آبادی در کلام رهبر معظم انقلاب

شهید شاه آبادی یکی از افتخارات روحانیت مبارز بود. یک انسان پاک باز، با اخلاص، فداکار، کاری، نستوه و خستگی ناپذیر و خوش روحیه. یک انسان نمونه و استثنایی بود.