شهید ایرج نصرت زاده

زندگی نامه

شهید سرتیپ ایرج نصرت‌زاد

شهید سرتیپ ایرج نصرت‌زاد در سال ١٣١٢ در شهرستان رشت و در خانواده‌ای مذهبی زاده شد و در دامن پدر و مادری مومن پرورش یافت. شهید نصرت‌زاد تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در شهرستان رشت به پایان رسانید و موفق به اخذ مدرک دیپلم طبیعی گردید.

به دلیل عشق و علاقه فراوان، وارد دانشکده افسری ارتش شد و پس از فارغ‌التحصیلی به تیپ ٥٥ هوابرد شیراز منتقل گردید و در سمت‌های فرمانده گروهان و فرماندهی گردان خدمت کرد و موفق به اخذ دانشنامه در رشت چتربازی شد. همچنین به دلیل دارا بودن خصوصیات بارز و شایستگی فراوان، به عنوان فرمانده تیپ ١ لشکر ٢٨ پیاده کردستان منصوب گردید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل اغتشاشات و ناآرامی‌هایی که در کردستان ایجاد شده بود، این دلاور دوران، داوطلبانه به این منطقه اعزام شد. در اثر فشار شدیدی که از طرف گروهک‌ها وارد می‌شد، شهید نصرت‌زاد به منظور شناسایی و سرکوب آن‌ها به سوی روستای باباریز روانه شد اما از مسیر مورد حمله ضدانقلاب قرار گرفت و به اسارت آنها درآمد.

شهید نصرت‌زاد در مدت اسارت، مورد شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفت و وقتی از او خواسته شد با بی‌سیم دستور تخلیه و واگذاری پادگان سنندج را صادر کند، این چنین با شجاعتی بی‌نظیر بانگ برآورد:

«من سرهنگ ستاد ایرج نصرت‌زاد، جانم فدای ایران، درود بر رهبر انقلاب، جاوید باد ارتش جمهوری اسلامی ایران، زنده باد فرماندهان گردان تیپ١، خداحافظتان!»

منافقین خائن که از این پیام او سخت عصبانی و ناراحت شده بودند، او را در همان لحظه به شهادت رساندند.