شهید محمد علی نظران

زندگی نامه

شهید محمدعلی نظران

شهید بزرگوار حاج محمدعلی نظران در فروردین ماه ١٣١١ در خانواده‌ای روحانی در رشت، پا به عرصه وجود نهاد. پس از اخذ دیپلم، در آزمون دانشکده افسری شرکت و با موفقیت دوره‌های آن را طی کرد و فارغ‌التحصیل شد و ابتدا در نیروی دریایی و سپس در نیروی زمینی مشغول خدمت گردید. شهید نظران با مشاهده سیاست‌های استکباری رژیم در مسخ مذهب در میان نیروهای نظامی مصمم می‌شود به مقابله با آن برخیزد. او تا آنجا پیش رفت که مسئولین مافوقش به جهت ابزار مخالفت‌هایش با سیاست‌های غیراسلامی و غیرانسانی رژیم، عرصه را بر او تنگ کردند و او به ناچار در سال ١٣٥٤ حکم بازنشستگی خود را گرفت و به شغل آزاد روی آورد. با گذشت زمان و آشنایی شهید نظران با گروهی از اعضای هیئت‌های موتلفه، به خصوص شهید والامقام حاج صادق اسلامی، «از شهدای ٧تیر» فصلی دیگر در فعالیت‌های سیاسی وی رقم خورد که تا پیروزی انقلاب اسلامی، بدون وقفه استمرار داشت. او با تاسیس حزب جمهوری اسلامی در واحد حفاظت حزب به فعالیت پرداخت که در همان دوران عملکرد موفق ایشان باعث شد مورد توجه حضرت آیت الله خامنه‌ای قرار گیرد و در آن زمانی که شهید آیت الله علی قدوسی به سمت دادستان کل انقلاب منصوب شد، در سمت ریاست دفتر دادستان کل انقلاب اسلامی مشغول به خدمت شد. در زمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای، شهید نظران به عنوان دبیر شورای عالی وفاع منصوب شد. پس از مدت زمانی کوتاه، شکوفایی استعدادهای نهفته این یار صدیق انقلاب در مسائل نظامی باعث اعتماد و اطمینان بیش از پیش رهبر معظم انقلاب شد لذا یکی پس از دیگری مسئولیت‌های سنگین را به ایشان واگذار کردند. از جمله: نمایندگی شورای عالی دفاع در اداره گذرنامه نخست‌وزیری، نمایندگی شورای عالی دفاع در ستاد پدافند کل کشور، نمایندگی شورای عالی دفاع در وزارت اطلاعات، نماینده ریاست محترم جمهوری و رئیس شورای عالی دفاع در هیئت پنج نفری شورای عالی پشتیبانی جنگ، مسئولیت بررسی و تحقیق مشمولین وظیفه مورد درخواست وزارتخانه و نهادهای انقلاب اسلامی و پیشنهاد تصویب ماموریت آنان به ریاست محترم جمهوری اسلامی و ابلاغ حکم ماموریت آنان به مبادی ذی‌ربط، سرپرست مشاوران شورای عالی دفاع، مسئولیت نظارت بر هیئت بررسی خریدهای تسلیحاتی، مسئولیت نظارت بر هیئت بررسی نحوه مصرف هزینه‌های بنیه دفاعی، مسئولیت نظارت بر کمسیون حمایت از اسرا و مفقودین ایرانی، سرپرست دفتر نظامی رئیس شورای عالی دفاع.

پذیرش این مسئولیت‌های سنگین در بحبوحه دفاع مقدس هرگز مانع حضور وی در خطوط مقدس نبرد نبود. با انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، معظم له ایشان را به سمت ریاست دفتر عمومی حفاظت اطلاعات فرماندهی کل قوا و عضویت در شورای هماهنگی اطلاعات کشور منصوب کردند. پس از پایان جنگ تحمیلی، شهید نظران در مسئولیت سرپرستی کمیسیون اداره اسرای جنگی رحمات بی‌شائبه‌ای را در زمینه بازگشت آزادگان متقبل شد و با برنامه‌ریزی موثری که انجام داد، حدود ٢٠ هزار اسیر مفقودالاثر مبادله شد.

در یکی از ماموریت‌ها، پس از مسافرت به مشهد مقدس و بازدیدهایی که از مراکز نظامی انجام می‌دهد، برای خداحافظی و پابوسی آستان مقدس امام رضا (ع) به حرم مطهر می‌رود و به نیایش می‌پردازد. حاج محمدعلی نظران در مراجعت از مشهد به تهران، در مسیر جاده بجنورد به علت واژگون شدن خودرو جان به جان آفرین تسلیم کرد.