شهید سید علی صفوی سهی

سید علی صفوی سهی

شهید سید علی صفوی سهی در مرداد ماه سال ۱۳۱۹ در «سهی» اصفهان چشم به جهان گشود
وی در آغاز جنگ تحمیلی، فرمانده گردان ۲۹۳ تانک بود و در عملیات ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان و آزادسازی ارتفاعات الله اکبر حضور فعال داشته است.
شهید صفوی سهی، دارای ابتکار عمل و مسلط به تاکتیک های عملیاتی بود. او در منطقه «دب حردان» واقع در جنوب شرقی اهواز، یک تیپ ارتش متجاوز صدام را با پنج تانک زمین گیر کرد و در یک اقدام تکرار نشدنی در عملیات طریق القدس، گردان زرهی خود را حدود ۲۰ کیلومتر از زمین های رملی عبور داد.
شهید صفری، برای اجرای عملیات آزادسازی خرمشهر به عنوان فرمانده تیپ ۱ لشکر ۹۲ زرهی اهواز در تاریخ بیستم فروردین ۱۳۶۱ مأموریت یافت در منطقه دارخوین، پس از عبور از رود کارون، جاده اهواز خرمشهر را از اشغال نیروهای دشمن خارج کند. در این زمان، صفوی دستور حرکت داد. با توجه به ویژگی های شخصیتی که داشت، با شهامت و بی باکی تمام، بر خلاف عرف دیگر فرماندهان، سوار بر نفربر فرماندهی خود، پیشاپیش سایر تانکها و نیروهای پیاده پیشروی کرد.
این فرمانده دوران دفاع مقدس سرانجام در ۱۱ مرداد سال ۱۳۶۲ هنگام طراحی و بررسی عملیات آفندی در منطقه عمومی فکه بر اثر اصابت گلوله توپ به شهادت رسید.

از وصیت نامه شهید

… از همسرم می خواهم فرزندمان اسماعیل را چنان تربیت کند که چون اسماعیل، خود به مسلخ عشق برود. پس سعی نمایید از همین زمان او را با قرآن آشنا کنید تا در پرتو فراگیر تعالیم این کتاب آسمانی روح شهادت طلبی را که از جدمان امام حسین (ع) به ارث برده ایم در او بیدار شود و در زمان مناسب پا در جای پای مولایمان امام گذارد و برای زنده نگاه داشتن اسلام به فیض شهادت نائل آید.
آن گاه که فاطمه به بلوغ رسید به او بگو: «دخترم! نام مقدس فاطمه زهرا(س) را بر تو نهادم، نام بزرگ بانوی جهان اسلام، به امید آنکه چون او، حجاب را بالاترین زینت خود قرار دهی و همچون او، صبر و بردباری را با وقار، متانت، حیا و حجاب در آمیزی. به امید آنکه در جهان آخرت با این بانوی بزرگوار محشور شوى و باعث افتخار من باشی. دلم می خواهد دخترم سارا علاوه بر اینکه تحت تعلیم و تربیت مادر نمونه خود قرار گیرد، زیر پوشش فاطمه دختر بزرگم، علوم اسلامی و دینی را بیاموزد و از این دریای بیکران الهی بهره جوید..