شهید غلامرضا یزدانی

زندگی نامه

شهید غلامرضا یزدانی

شهید غلامرضا یزدانی در روز ١٨ دی ماه ١٣٤٠ در شهرستان نجف آباد متولد شد. دوران پایانی دبیرستان او مصادف بود با مسائل انقلاب و غلامرضا در این مسیر همراه مردم شد. او اعلامیه‌ها را از قم به نجف آباد می‌برد و بین مردم پخش می‌کرد. در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی دوره چریکی را به همراه شهید حجت الاسلام منتظری، احمد کاظمی و غلامرضا صالحی در سوریه گذراند. با آغاز جنگ در کسوت بسیجی به جبهه رفت و تا پایان جنگ، ١٠٨ ماه مردانه جنگید. چندی بعد در روز ١٨ دی ماه لباس سبز سپاه پاسداران را بر تن کرد. وی در غرب (مریوان-سنندج) با شهیدان «نورانی» و «ناهیدی» آشنا شد و استفاده از ابزار آلات جنگ را فرا گرفت. سپس توپخانه تیپ ٢٧ محمد رسول الله (ص) را راه‌اندازی کرد تا در عملیات فتح‌المبین حماسه‌ای بی‌نظیر بیافریند. در عملیات رمضان مسئولیت فرماندهی توپخانه قرارگاه نصر را پذیرفت و در عملیات مسلم بن عقیل فرماندهی توپخانه قرارگاه ظفر را بر عهده گرفت. سپس در عملیات والفجر مقدماتی و والفجر١ فرماندهی توپخانه قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) را به او سپردند. آن‌گاه گروه توپخانه ٤٠ رسالت را تاسیس کرد و این گروه به قوی‌ترین گروه توپخانه سپاه تبدیل شد. او توانست خدمات زیادی را در طول سال‌های دفاع‌مقدس ارائه کند؛ به خصوص در عملیات بدر، نصر٤، فتح، والفجرها، کربلای ٥ و … سال ١٣٦٦ همزمان، معاونت عملیاتی توپخانه سپاه و فرماندهی توپخانه قرارگاه نجف‌اشرف را بر عهده گرفت و توانست با آتش موثر خود عرصه را بر دشمن تنگ و زمینه را برای نفوذ نیروهای پیاده فراهم کند. از جمله؛ کربلای ١٠، نصر٤، بیت‌المقدس ٢ و ٤ و سرانجام مرصاد.

بعد از اتمام جنگ، وارد دانشکده توپخانه سپاه پاسداران شد و دوره عالی توپخانه را با موفقیت گذراند. بعد از آن مسئولیت دانشکده علوم و فنون توپخانه سپاه به او واگذار شد و ضمن آن به تدریس مشغول شد. در سال ١٣٧٧ به نیروی هوایی انتقال یافت و مدتی جانشین فرمانده یگان موشکی نیروی هوایی شد و چندی بعد به عنوان فرمانده پدافند هوایی نیروی هوایی برگزیده شد. سوم خرداد ماه ١٣٦٩، مدال درجه یک فتح را از دستان رهبر معظم انقلاب، فرمانده کل قوا دریافت کرد و از سوی سردار کاظمی، چهار مرتبه تشویق و به عنوان سردار نمونه معرفی شد.

وی در تاریخ ١٩ دی ماه ١٣٨٤ در حالی که برای سازماندهی یک واحد توپخانه به اتفاق سردار کاظمی فرمانده نیروی زمینی سپاه و تنی چند از فرماندهان قصد سفر به ارومیه داشت، بر اثر سانحه هوایی در سن ٤٤ سالگی به بیکران شهادت بال گشود.